Kliknij tutaj!
Kliknij tutaj!


Kliknij tutaj!
Kliknij tutaj!

 

NAWIGATOR: Strona główna -> Księgowość -> KPiR -> Do której kolumny?

Księga Przychodów i Rozchodów: Do której kolumny?
Rozpoczynając zapisy w księdze przychodów i rozchodów świeży przedsiębiorca staje przed problemem, co właściwie tam wpisać.
Zapisy najlepiej wprowadzać na koniec dnia roboczego, po zakończeniu normalnej działalności, ale trzeba to zrobić przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, więc czasu na zastanawianie się za dużo nie ma. Zapisy za dany miesiąc muszą być zakończone najpóźniej 19 dnia następnego miesiąca, i to raczej rano, bo trzeba jeszcze będzie dostarczyć do urzędu skarbowego wypełniony PIT i ewentualnie wpłacić zaliczkę na podatek (polecenie zapłaty złożone w banku dn. 20 ma 90% szans, że dojdzie po terminie).

 

Poniżej zamieszczamy najbardziej powszechne zapisy w pierwszych miesiącach działalności, wskazując typ, opis i kolumnę księgi przychodów i rozchodów, gdzie należy podać wartość. Lista ta będzie się rozszerzać po opublikowaniu przez nas sposobów rozwiązania kolejnych problemów biznesowych (w dziale "Prowadzimy firmę" znajdziesz opisy, tutaj zaś techniczny niezbędnik księgowego).
  • Opłata skarbowa (w kolumnie 14)
    Rejestrując się jako podatnik VAT czynny (wypełnienie VAT-R) musimy dokonać opłaty w wysokości 152 zł. Opłatę tę możemy wpisać w koszty. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie dowodu zapłaty.
  • Pieczątka (w kolumnie 14)
    Sami jej nie zrobimy a kosztuje. Dokumentujemy rachunkiem lub fakturą VAT otrzymaną od wykonawcy.
  • Kserokopie dokumentów (w kolumnie 14)
    Rejestrując działalność gospodarczą warto sobie zrobić kopie różnych składanych dokumentów. Dokumentujemy rachunkiem lub fakturą VAT otrzymaną od wykonawcy.
  • Zakup materiałów (w kolumnie 10)
    Malarz kupi farby i pędzle, szklarz kupi tafle szklane i kit, fryzjerka kupi szampony i farby do włosów... Dokumentujemy rachunkiem lub fakturą VAT otrzymaną od dostawcy.
  • Zakup towarów handlowych (w kolumnie 10)
    Kioskarz kupi gazety i papierosy, właściciel warzywniaka kupi ziemniaki i marchew, właściciel sklepu spożywczego kupi chleb i mleko. Dokumentujemy rachunkiem lub fakturą VAT otrzymaną od dostawcy.
  • Sprzedaż usług (w kolumnie 7)
    Malarz pomaluje mieszkanie, szklarz wstawi szybę. Dokumentujemy kopią rachunku lub faktury VAT, którą wystawiliśmy usługobiorcy.
  • Sprzedaż towarów handlowych (w kolumnie 7)
    Piekarnia sprzeda chleb właścicielowi warzywniaka, hurtownia papierosów sprzeda papierosy kioskarzowi. Dokumentujemy kopią rachunku lub faktury VAT, którą wystawiliśmy kupującemu.
  • Czynsz za wynajmowany lokal (w kolumnie 14)
    Jeśli na potrzeby działalności wynajmujemy jakiś lokal, zapewne płacimy co miesiąc musimy płacić czynsz właścicielowi. Dokumentujemy rachunkiem lub fakturą VAT otrzymaną od właściciela.
  • Część czynszu za lokal mieszkalny (w kolumnie 14)
    Jeśli miejscem prowadzenia naszej działalności jest nasze mieszkanie, a raczej jego część, to wydatek na czynsz za ten fragment mieszkania możemy uznać za koszt naszej działalności. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie dowodu zapłaty czynszu.


  • Amortyzacja lokalu mieszkalnego (w kolumnie 14)
    Jeśli lokal mieszkalny jest naszą własnością, to możemy też dokonywać odpisów amortyzacyjnych od jego wartości. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym.
  • Część opłaty za telefon domowy (w kolumnie 14)
    Jeśli jest to telefon domowy, to na podstawie szczegółowego wykazu rozmów możemy wydzielić rozmowy prywatne od służbowych i koszt tych służbowych wziąć w koszty działalności. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie opłaconego rachunku.
  • Opłaty za telefon firmowy (w kolumnie 14)
    Jeśli jest to telefon zarejestrowany na firmę (np. komórkowy), to całość rachunku od operatora możemy wpisać w koszty działalności. Uwaga: jeżeli masz telefon służbowy stacjonarny w domu, Urząd Skarbowy nie uwierzy, że nie prowadzisz z niego rozmów prywatnych! W tej sytuacji trzeba posiadać dwie linie stacjonarne: służbową i prywatną. Rachunki za telefon prywatny nie powinny nagle zmniejszyć się do wysokości abonamentu.
    Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie opłaconego rachunku.
  • Składka na Fundusz Pracy (w kolumnie 14)
    Jeśli opłacimy składkę na Fundusz Pracy, to tyle ile zapłaciliśmy możemy wziąć w nasze koszty. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie dowodu zapłaty na konto ZUS.
  • Koszt firmowego konta bankowego (w kolumnie 14)
    Przepisy zmuszają nas do posiadania rachunku firmowego, więc koszt jego posiadania bierzemy w koszty. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie wyciągu z banku.
  • Odsetki z konta firmowego (w kolumnie 8)
    Skoro mamy konto firmowe, to prawie zawsze jakieś odsetki się tam urodzą, musimy je wykazać jako nasz przychód. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie wyciągu z banku.
  • Zakup formularzy (w kolumnie 14)
    Prowadząc działalność gospodarczą trzeba dokonywać zapisów w odpowiednich ewidencjach (KPiR, rejestr VAT, ewidencja środków trwałych, itp.). Można je samemu stworzyć np. w zeszycie (w sposób idealnie zgodny z rozporządzeniami), ale wygodniejsze będzie zakupienie tych ewidencji jako gotowych druków dla firmy. Dokumentujemy rachunkiem lub fakturą VAT otrzymaną od dostawcy.
  • Zakup wyposażenia (w kolumnie 14)
    Koszt wyposażenia, czyli na przykład telefonu komórkowego, mebli biurowych, jakiś narzędzi i urządzeń, itp., których wartość trafia prosto do księgi, dokumentujemy rachunkiem lub fakturą VAT otrzymaną od dostawcy.
    Uwaga: wszystko co jest własnością firmy, musi znajdować się na terenie jej lub jej klientów (jeżeli jest to firma usługowa). Komputer firmowy musi zatem stać w pokoju służbowym w mieszkaniu, a nie w sypialni dziecka. To samo dotyczy mebli biurowych, krzeseł itp.
  • Amortyzacja środków trwałych (w kolumnie 14)
    Jeśli trafią się jakiś poważniejszy zakupy, które trafią do ewidencji środków trwałych, to w koszty weźmiemy tylko amortyzację. Będzie to jedna kwota wyliczona za cały miesiąc. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie wyliczenia z ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
  • Diety za delegację (w kolumnie 14)
    W delegację może się udać nie tylko pracownik firmy, ale też jej właściciel. Jednemu i drugiemu przysługują diety. Dokumentujemy Dowodem Wewnętrznym na podstawie rozliczenia delegacji.

NAWIGATOR: Strona główna -> Księgowość -> KPiR -> Do której kolumny?